کد مطلب:314717 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:182

سقاخانه بقعه امامزاده سید اسماعیل
از نمونه سقاخانه منتسب به بقاع امامزاده های تهران، می توان به سقاخانه امامزاده سید اسماعیل (علیه السلام) واقع در جنب بازار سید اسماعیل واقع در



[ صفحه 210]



غرب خیابان سیروس اشاره كرد. بقعه این امامزاده محترم در محوطه ی منسوب به فضای كنونی بازار بزرگ تهران، قرار گرفته و از دیر باز مریدان فراوانی برای زیارت به این آستانه مبارك مراجعه می كرده اند. یكی از دلایل احداث بازار سید اسماعیل، نیز احتمالا وجود بقعه مبارك همین سید جلیل القدر بوده است.

سقاخانه كوچك و محقر منسوب به امامزاده سید اسماعیل (علیه السلام) كه ظاهرا قدمتی بیش از 60 سال دارد، در جنب بازار سید اسماعیل، قرار دارد و امروزه نیز دارای مریدانی است كه گهگاهی شمعی چند به نذر در پای آن می افروزند. سال خوردگان محلی با بیانی نه چندان دقیق اشاره دارند كه قبلا سقاخانه كوچك دیگری نیز با همین نام، در مجاورت در ورودی بقعه ی امامزاده سید اسماعیل (علیه السلام) وجود داشته كه مدتها است ویران شده است. امروزه در صحن حیاط بقعه این امامزاده، آب سردكن نسبتا بزرگی مشاهده می شود كه بعید نیست جایگزین برای این سقاخانه احتمالی بوده باشد.

به هر حال، آب سقاخانه كنونی منسوب به امامزاده سید اسماعیل (علیه السلام)، از شیری كه به آب لوله كشی شهر متصل است، تأمین می شود. همچنین آب سردكنی فلزی در فضای داخلی آن، پذیرای مهمانان تشنه لب این سقاخانه است.